Po dłuższych perypetiach budowa mapy dotarła (w końcu) do stacji Świekatowo. Sama stacja (obecnie przystanek) dość nietypowa i nieco tajemnicza. Pierwotny przystanek został oddany do użytku w późniejszym okresie to jest po wybudowaniu linii z Bydgoszczy do Gdyni. Podczas II Wojny Światowej (1942) przystanek został rozbudowany do stacji, chodziło o zwiększenie przepustowości na linii a następnie ponownie zdegradowany do roli przystanku. Kiedy? Zapewne w latach 90 ubiegłego wieku kiedy miała miejsce reforma kolei która polegała na zwijaniu i likwidowaniu wszystkiego i wszędzie. Dokładnej daty likwidacji stacji i likwidacji dodatkowych torów niestety nie znam – jeżeli ktoś z Was jest w posiadaniu informacji na ten temat to zapraszam do kontaktu 🙂

Jako ciekawostkę warto dodać iż w okresie okupacji nie tylko Świekatowo zostało rozbudowane do roli stacji/mijanki. Między Kościerzyna a Bydgoszczą pojawiły się mijanki w Podlesiu, we Wdzydzach (pomiędzy p.o Olpuch a Bąkiem), Wojtalu, Szarym Kierzu (pomiędzy po. Łąg Południe a Lipową Tucholską) oraz w Małym Gacnie (Zarośle – Wierzchucin). Na wszystkich mijankach pojawiły się perony które nie zawsze doczekały czasów nam obecnych (Szary Kierz). Wszystkie wojenne mijanki zostały zdegradowane do roli przystanku i nie posiadają dodatkowych torów.

Odnośnie samego odcinka Świekatowo – Błądzim. Odcinek polny ze sporymi przestrzeniami które trzeba było zagospodarować. Ciekawostką jest krzyżowanie z linią kolejową 240 (Świecie n. Wisłą – Złotów via Pruszcz Bagienica i Więcbork) gdzie obie linie nie mają ze sobą (i nigdy nie miały) fizycznego połączenia. Jedna idzie górą, druga idzie dołem. Niedaleko miejsca krzyżowania znajdowała się stacja Świekatowo Wschodnie znana również jako Szewno (nazwa Świekatowo Wschodnie obowiązywała od roku 1959).

Obecnie prace skupiają się na budowie otoczenia stacji Serock (jedyna obecnie czynna pomiędzy Maksymilianowem a Wierzchucinem) odległej od Świekatowa o 6 kilometrów prostego toru. Po drodze mamy jeszcze przystanek Lubania – Lipiny powstały jako dzieło czynu społecznego w drugiem połowie lat 80 ubiegłego wieku. Tu kolejna ciekawostka – przez pierwsze wydania Sieciowych Rozkładów Jazdy Pociągów p.o. Lubania – Lipiny nie miał przypisanego kilometrażu. Nie był to raczej błąd ponieważ sytuacja miała miejsce w dwóch kolejnych wydaniach w obu tabelach (Gdynia – Bydgoszcz i Bydgoszcz – Gdynia).

Z Serocka do Stronna droga niedaleka (po drodze tylko p.o. czynu społecznego Wudzyn) i dalej gotowy las do Maksymilianowa 🙂

Recommended Posts