Mapa “Bory Tucholskie”

Mapa Bory Tucholskie to zakrojony na dość szeroką skalę projekt mający nas przenieść w końcówkę lat 80 ubiegłego wieku. Będzie to sentymentalna podróż do czasu klasycznej kolei, parowozów, starych samochodów, małych stacji położonych w środku lasu. Głównym celem mapy jest odtworzenie klimatu sprzed lat wraz z realiami historycznymi.

W skład mapy wchodzą fragmenty linii kolejowej 201 (Gdynia Port Centralny – Nowa Wieś Wielka) na odcinku Kościerzyna – Wierzchucin, fragment linii kolejowej 215 (Bąk – Laskowice Pomorskie) na odcinku Bąk – Śliwice oraz dwie łącznice pomiędzy tymi liniami co daje nam łączny kilometraż mapy wynoszący 110 kilometrów. Po drodze będziemy mijali kilka większych oraz mniejszych stacji węzłowych takich jak Kościerzyna, Bąk, Lipowa Tucholska, Wierzchucin, Czersk, Szlachta.

Przebieg trasy wygląda następująco:

– linia kolejowa 201 – Kościerzyna – Olpuch Wdzydze – Bąk – Lipowa Tuch. – Zarośle – Wierzchucin,
– linia kolejowa 215 – Bąk – Karsin – Czersk – Szlachta – Śliwice,
– linia kolejowa 743 (łącznica) – Lipowa Tucholska – Szlachta,
– linia kolejowa 744 (łącznica) – Lipowa Tucholska – Szlachta Zachód,

Mapa stylizowana jest na okres jesienny i – jak już wspomniałem na wstępie – jej akcja ma miejsce pod koniec lat 80 ubiegłego wieku. Uściślając mowa o jesieni 1989 roku i obowiązującym wówczas rozkładzie jazdy 1989/1990 (można je znaleźć w sekcji Rozkłady jazdy oraz w Pobieralni).

Podczas jazdy nie uświadczymy większych ośrodków miejskich za wyjątkiem Kościerzyny oraz Czerska. Czeka nas podróż głównie przez tereny leśne borów tucholskich z postojami na niewielkich stacjach czy przystankach zlokalizowanych w środku lasu, wśród pól z dala od skupisk ludzkich.

Tabor jakim będzie nam dane podróżować to klasyka tamtych czasów: ciężkie lokomotywy pasażerskie serii SP45, lżejsze z serii SP42, parowozy Ty2 i TKt48 oporządzane w czynnej jeszcze parowozowni Kościerzyna, lokomotywy ST44 oraz wagony motorowe serii SN61 które królowały na okolicznych szlakach. Z wagonów to zespoły piętrowe Bhp, bezprzedziałowe serii 43A/101A/102A i 120A oraz przedziałowe serii B (wagon przedziałowy 2 klasy).

Mapa budowana jest w oparciu o plansze Basemap dzięki czemu możliwe jest maksymalnie wierne oddanie realizmu infrastruktury oraz otoczenia. W tym miejscu chciałbym podziękować koledze Jakubowi Tyszkiewiczowi za wygenerowanie plansz obejmujących odcinek z Kościerzyny przez Bąk do Czerska.

Nie byłoby tej mapy gdyby nie garść dedykowanych dodatków takich jak dworce, perony, nastawnie, rampy, budynki mieszkalne etc. Szczególne podziękowania dla Macieja Skibowskiego (TrainzArt), Wojciecha Chołaścińskiego (Samplaire AS) za stworzenie wielu dodatków bez których mapa nigdy by nie powstała.

Mapa budowana na Trainz 2010 49933. Działanie na innych wersjach być może możliwe ale tylko na własną odpowiedzialność.