5 lat minęło...

W dniu dzisiejszym mija 5 lat od kiedy działalność rozpoczęła niniejsza strona. Przez ten czas zdążyła zmienić się kilka razy koncepcja prowadzenia strony i jakieś kilkadziesiąt razy koncepcja budowy mapy. Z wielu wielkich planów niektóre udało się zrealizować, część niestety poszła do kosza bądź w długą odstawkę. Z okazji jubileuszu strony postanowiłem zlitować się nad działem pobieralnia i można pobierać pakiet nastawni z Bąka, Wdzydz, Wojtala i Zarośla oraz wskaźnik W4 z Szałamaj. Autorem wszystkich dodatków jest camry2 któremu po raz kolejny chciałbym podziękować za stworzenie dedykowanych modeli.

Obecnie trwają prace nad autorską platformą na której będą publikowane filmy zarówno z drona jak i cabview z gry. O ile w przypadku nagrania z drona YouTube nie zepsuł jakości to już niestety cabview oberwał przez co widoczne jest nieco irytujące klatkowanie którego w oryginalnym nagraniu brak. Platforma ta będzie zintegrowane ze stroną i nie będzie konieczne wchodzenie na strony trzecie - wszystko będzie odbywało się wewnątrz tej strony. Start? Niebawem :)

Dronem przez Bąk - prolog 1/2

Cabview Olpuch Wdzydze - Bąk

Kolejne nagrania będą zamieszczane na dedykowanej platformie co pozwoli na oglądanie nagrań bez widocznych lagów. Oryginalne nagranie nie posiada żadnych lagów - są one wynikiem kodeków stosowanych przez serwis YouTube.

Testowy Cabview z Trainz 19

Po nieco dłuższych perypetiach związanych ze skompletowaniem bezbłędnie działających dodatków do mapy mogę ogłosić skromny sukces. Nie było łatwo ale dzięki pomocy @RBacha koniec końców udało się.

Dzisiaj chciałbym Wam zaprezentować testowy cabwiev nagrany w Trainz 19 na mapie KZS 2020 na odcinku Wojtal - Bąk w lokomotywie SU46 ADHD. Nie obyło się bez kilku drobnych błędów ale mam nadzieję że kolejne nagrania będą ich pozbawione. Z kilkoma wyjątkami takimi jak roślinność @Bogdana, torami @Samplaire, nową sygnalizacją @RBacha czy kilkoma innymi drobnymi detalami odcinek przedstawia stan oryginalny - stacja, p.o. i szlak wyglądają tak jak zostały zbudowane lat temu... dość dawno :)

Po zrealizowaniu budowy odcinka Wierzchucin - Maksymilianowo/Bydgoszcz stacja w Bąku wraz z kilkoma innymi przejdzie drobną modernizację układu torowego który tego wymaga. Jeżeli chodzi o mapę segmentową przedstawiającą stację w Bąku w wersji UHD informuję że prace trwają aczkolwiek pierwszymi efektami będę mógł się z Wami podzielić dopiero za jakiś czas.

Tymczasem zapraszam do oglądania :)

 

Stonką przez Bąk

W dniu dzisiejszym miałem przyjemność przejazdu przez Bąk dzięki organizowanemu przez TURKOL poc. Niedźwiadek relacji Gdynia Główna - Bydgoszcz Główna via Kościerzyna.

Pociąg składał się z lokomotywy SM42-2324 z Lotosu, dwóch wagonów 112A w oliwkowym malowaniu, wagonu barowego, trzech boczniaków i drugiej lokomotywy SM42 przewoźnika Majkoltrans.

Nie jestem pewien ale prawdopodobnie dzisiejszy przejazd był pierwszym od 20 lat - od słynnej rzezi siatki połączeń kolejowych - bezpośrednim połączeniem z Gdyni do Bydgoszczy na składzie wagonowym przez LK201.

W przyszłym roku liczę na powtórkę w takim samym bądź nieco innym wariancie. Byleby przez Bąk :)

Start projektu "KZS 2020"

Jak zwykle po terminie ale lepiej późno niż wcale. W menu na górze pojawiła się nowa zakładka Projekt "KZS 2020" gdzie znajdziecie informacje o nowym-starym projekcie za który są odpowiedzialne aż trzy osoby. Tym samym zostaje wyłączona zakładka o zakończonym już projekcie "Bory Tucholskie".

Mapa budowana jest na najnowszej wersji gry to jest Trainz 2019, build 100240 nie najnowszy ale najstabilniejszy. Rozbudowa mapy będzie oparta na dotychczasowym stylu budowy czyli lekko, płynnie i szczegółowo ale bez przesady.

Osobną kwestią jest powstanie mapy segmentowej przedstawiającą naszą ulubioną stację czyli Bąk. Tutaj zamierzam wykorzystać wszystkie nowości i możliwości jakie oferuje najnowsza wersja gry. Nowe tory z tłuczniem 3D, przechyłki na łukach, nowe oświetlenie, tekstury PBR, nowa roślinność turfFX i inne dzięki którym stacja ma być odwzorowana jak najwierniej. Relacje z budowy wraz ze screenami w kolejnych newsach :)

Zakończenie projektu "Bory Tucholskie"...

Z dniem dzisiejszym to jest 10.05.2020 prace nad projektem "Bory Tucholskie" zostały zakończone. 

W ciągu dwóch tygodni powinny pojawić się szczegółowe informacje na temat nowego-starego projektu który ma zastąpić "Bory..." :)

20 lat minęło...

Dzisiaj mija 20 rocznica słynnej rzezi połączeń kiedy to ówczesny dyrektor generalny PKP Krzysztof Celiński ograniczył przewozy pasażerskie na niespotykaną dotąd skalę. Z dnia na dzień pociągi przestały kursować 1028 km linii kolejowych.

Zobaczmy jak ta decyzja wpłynęła na ilość połączeń realizowanych przez Bąk.

W rozkładzie jazdy 1999/2000 mieliśmy następujące połączenia:
- Gdynia – Bydgoszcz – Gdynia – 3 pary dziennie,
- Kościerzyna – Bydgoszcz – Kościerzyna – 1 para dziennie,
- Wierzchucin – Bąk – Wierzchucin – 1 para dziennie (nie kursował we wszystkie dni),
- Kościerzyna – Czersk – Kościerzyna – 1 para dziennie (do Czerska nie we wszystkie dni),
- Kościerzyna – Laskowice Pomorskie – Kościerzyna – 1 para dziennie,
- Kościerzyna – Szlachta – 1 połączenie dziennie,
- Śliwice – Kościerzyna – 1 połączenie dziennie,
- Grudziądz – Bąk – 1 połączenie dziennie,
- Bąk – Laskowice Pomorskie – 3 połączenia dziennie,
- Laskowice Pomorskie – Bąk – 2 połączenia dziennie,
- Czersk – Bąk – 1 połączenie dziennie,

W rozkładzie jazdy 2000/2001 istniały następujące połączenia:
- Kościerzyna – Wierzchucin – Kościerzyna – 2 pary dziennie,
- Kościerzyna – Czersk – Kościerzyna – 2 pary dziennie,
- Śliwice – Bąk – 1 połączenie dziennie,
- Bąk – Czersk – 1 połączenie dziennie.

W rozkładzie 1999/2000 mieliśmy 23 połączenia przez Bąk dziennie (12,5 pary) natomiast w rozkładzie 2000/2001 już tylko 10 połączeń (5 par) dziennie gdzie wszystkie obejmowały krótkie, lokalne relacje. Nie pozostawiono żadnego połączenia bezpośredniego Gdynia – Bydgoszcz – Gdynia czy Bąk – Laskowice – Bąk. Wymagana była jedna bądź dwie przesiadki (Kościerzyna, Wierzchucin, Czersk).

Taki stan rzeczy nie miał zbyt długo miejsca gdyż w kolejnych latach następowały kolejne ograniczenia (Kościerzyna – Czersk – Kościerzyna do relacji Bąk – Czersk – Bąk) a także czasowe zawieszanie przewozów (Bąk – Czersk – Bąk dwukrotnie w 2004 i 2006 roku).

Jako ciekawostkę można dodać że w oficjalnej biografii Krzysztofa Celińskiego na Wikipedii jedynym „osiągnięciem” (poza chronologią pełnionych funkcji) jest informacja o zawieszeniu z dnia na dzień przewozów na 1028 km linii kolejowych.

O stanie prac słów kilka...

Jak zauważyliście na stronie od dłuższego czasu panuje marazm. Jego powodem jest brak weny do dalszej budowy mapy w Trainz 2010 v. 49933. Gra ma już 10 lat i jest już po prostu przestarzała chociaż wciąż sporo oferuje. Chcąc osiągnąć jak najlepszy efekt, najbardziej zbliżony do realizmu muszę migrować do najnowszej wersji gry czyli Trainz Simulator 2019. Żeby to zrobić muszę wyposażyć się w nowy komputer co zajmie mi jeszcze kilka miesięcy.

Nie porzucam projektu tylko zawieszam go do czasu migracji na nową wersję gry. TS2019 daje naprawdę spore możliwości w tym te na których mi najbardziej zależy i które dodadzą mapie jeszcze większego realizmu. Trójwymiarowe tekstury podłoża PBR które pozwolą na odwzorowanie prawie że 1:1 ściółki, tory 3D z podsypką trójwymiarową wraz z teksturą PBR sprawią że układ torowy nie będzie taki płaski w odbiorze jak obecnie. Nowe choć nie idealne światło pozwoli na odwzorowanie prawdziwego słonecznego dnia z cieniami rzucanymi przez budynki mieszkalne czy lasy. Wszystkie te elementy wraz z nowymi dedykowanymi obiektami mają sprawić że na pierwszy rzut oka gra ma nie być do odróżnienia z rzeczywistością 😊

W związku z tym plany na najbliższe kiedyś tam to wydanie stacji wraz z najbliższą okolicą pod Trainz 2010 w wersji dyspozytorskiej gdzie będziemy obsługiwali ruch na stacji, ustalali przebiegi dla pociągów, ogarniali oświetlenie nocne czy jedyny w okolicy przejazd z zaporami. Na początek będzie rozkład po roku 2000 gdzie mieliśmy dwie pary pociągów relacji Kościerzyna – Wierzchucin i dwie w relacji Kościerzyna – Czersk.

W ciągu najbliższych kilku miesięcy planuję uzbierać pozostałe brakujące książkowe Sieciowe Rozkłady Jazdy Pociągów. Brakuje mi niewiele bo raptem pięć roczników. Przy okazji przydałaby się drobna korekta-aktualizacja związana z uruchamianiem wakacyjnych połączeń do Bydgoszczy (Arriva) czy Chojnic via Czersk (Przewozy Regionalne/Polregio/cokolwiek innego).

Dział Pobieralnia wciąż czeka aż się nad nim zlituję i opublikuję te kilka rzeczy które tego wymagają.

Sekcja Zestawienia Składów informuje że nadal żyje aczkolwiek czekają ją spore zmiany. Nie będzie grafik taboru opartych na tych z gry. Wykonanie tego w sposób zadowalający (a chcę żeby to wyglądało porządnie) jest zbyt czasochłonne i wymaga sporej dozy cierpliwości 😊 Jest pewien plan ale więcej informacji udzielę jak mi on wypali.

Ze względu na nasilający się SPAM zmuszony zostałem do wyłączenia zakładki Kontakt. Pomimo tego że nikt z niej nie korzystał to dla informacji – kontakt możliwy poprzez Prywatną Wiadomość na forum Polish Trainz Team (użytkownik Pawel_15 [wymagana rejestracja]). Muszę w końcu ogarnąć profil strony na Facebooku.

Jeżeli ktoś miałby potrzebę zakupy serwera pod stronę, galerię czy forum to zapraszam do skorzystania z oferty firmy dHosting.pl. Niniejsza strona jest utrzymywana w dHosting od kilku lat podobnie jak kilka innych dużych i znanych stron o tematyce Trainz. Po kliknięciu w baner po prawej stronie albo po podaniu kodu polecającego 42201 otrzymacie 5% rabatu na usługę. W razie pytań jestem do dyspozycji poprzez PW na forum PTT.

Buduje się

Sezonowa reaktywacja pociagów 2019 c.d.

W ostatnią sobotę to jest 17.08.2019 w końcu udało mi się pojechać pociągiem do Bąka. Podróż rozpocząłem w Sopocie gdzie punktualnie o godzinie 7:31 pojawił się SA133 przewoźnika SKM Trójmiasto. Już na samym początku frekwencja w dwuczłonowym szynobusie wynosiła ponad 100%. Na kolejnych przystankach dosiadali się kolejni pasażerowie, część z rowerami i ze sporymi walizkami. Początkowo sądziłem że tłok zmniejszy się na lotnisku ale szybko okazało się że byłem w błędzie - dosiadło się kolejne kilkanaście osób. W międzyczasie na linii PKM na jednym z przystanków drobnej usterce uległ wysuwany podest umożliwiający wjechanie osobie na wózkach inwalidzkich. Na szczęście załoga pociągu dość szybko poradziła sobie z tym problemem i mogliśmy ruszyć dalej. W tłoku i ścisku dojechałem do Gołubia Kaszubskiego gdzie wysiadło około 3/4 wszystkich pasażerów, do Kościerzyny pociąg dojechał z niewielką liczbą pasażerów. W tym miejscu brawa dla osoby odpowiedzialnej za rozdysponowanie dwuczłonowego szynobusu na ten kurs biorąc pod uwagę fakt długiego weekendu oraz to że kurs ten niezależnie czy przez Kack/Osową czy przez Wrzeszcz ZAWSZE cieszył się popularnością. Swego czasu trzy wagony przedziałowe/bezprzedziałowe były na styk. Dzisiaj puszczany jest dwuczłonowy szynobus. Brawo.

Po dotarciu do Kościerzyny na peronie pierwszym stał już podstawiony szynobus (też dwuczłonowy, w zasadzie aż dwuczłonowy) który po kilkunastu minutach udał się via Bąk i Czersk do Chojnic. Frekwencja nie urywała ale była większa niż się spodziewałem - na start 15 pasażerów, wymiana pasażerów na stacji Olpuch (-2) i Bąk (-3). Prawdę mówiąc spodziewałem się że będę jedynym pasażerem, ewentualnie że pojawi się jedna, max dwie osoby. Linia jak widać ma potencjał który nie jest wykorzystywany. Sezonowe połączenia i tylko w weekendy większej i stałej frekwencji nie stworzą. Codzienne całoroczne kilka par w dłuższych relacjach (Bydgoszcz) z początku będą wozić powietrze ale regularne i stabilne połączenia z biegiem czasu przekonają ludzi. Pociąg TLK Bory Tucholskie w relacji Gdynia Główna - Gorzów Wielkopolski w pierwszym okresie kursowania woził powietrze i miłośników kolei. Obecnie korzysta z niego sporo ludzi i są dni kiedy dwa wagony to zbyt mało. Swoją drogą zastanawiam się czy pociąg TLK w relacji Gdynia - Kościerzyna miałby sens. Po drodze postoje powiedzmy w Żukowie i Somoninie. Pociąg dla tych co z Gdyni chcą się dostać konkretnie do Kościerzyny. Zaraz za nim jechałby zwykły osobowy który zatrzymywałby się na wszystkich stacjach i przystankach. Może to trąci mniej lub bardziej absurdem ale... TLK Bory Tucholskie na początku... Rano do Kościerzyny, po południu powrót, szybciej, na taryfie specjalnej, SU42 z dwoma czy trzema wagonami albo pojemniejszy szynobus...

Po dotarciu do Bąka miałem ponad 6 i pół godziny do pociągu powrotnego. Pierwsza rzecz jaką dało się odczuć to czyste powietrze, zapach borowego lasu jest naprawdę wyjątkowy natomiast pierwszą rzeczą jaka się rzuca w oczy jest dość spora wycinka lasu po wschodniej stronie stacji, vis-a-vis budynku dworca. Nie jest to jedyna wycinka w bezpośrednim sąsiedztwie stacji. Kilka lat temu wycięto las również po wschodniej stronie stacji na wysokości semafora wjazdowego od strony Bydgoszczy. Na stacji zrobiło się tak trochę dziwnie łyso, las był w tym miejscu odkąd pamiętam... Nie chcąc spędzać na peronie tak długiego czasu postanowiłem udać się do odległej o 7km wsi Borsk w celu zakupienia prowiantu. Po powrocie zostały mi ponad dwie godziny które spędziłem na delektowaniu się ciszą i czystym powietrzem :)

Do Kościerzyny wróciłem tym samym szynobusem którym przyjechałem do Bąka. W Kościerzynie przesiadka door-to-door do SA136 którym pojechałem do stacji Gdynia Karwiny (niestety Gdynia Wielki Kack dla ruchu pasażerskiego już nie istnieje..) skąd do Sopotu wróciłem autobusem. Ponieważ nie był to ostatni kurs z Kościerzyny frekwencja na start wynosiła około 20% jednakże do Karwin wynosiła ona już około 90%. Wymiana pasażerów do Kościerzyny to Bąk (+3), Olpuch (+5, z rowerami). Do Bąka na pokładzie szynobusu było 7 osób. Dwoje rowerzystów którzy wsiedli w Olpuchu pojechało aż do Gdańska Osowej.

Na samej stacji w Bąku od mojej ostatniej wizyty nie zmieniło się wiele. Mocno widoczna jest wycinka lasu, w oczy też rzuca się brak kształtowych semaforów wjazdowych od strony południowej (Bydgoszcz, Czersk). Jedyne kształtowe to wyjazdowe w kierunku południowym ale ich los też zapewne jest już przesądzony i jest to kwestia czasu. Poza tym stacja wygląda tak samo jak 10, 20 czy 30 lat temu kiedy panował tam regularny ruch. Tylko pociągów i pasażerów brak...

Wybaczcie brak zdjęć ale po przejściu 15 kilometrów nie miałem za bardzo ochoty na spacer po tłuczniu (ani obok niego :) )

ptt

trainzart

samplaire

rbach