Projekt "KZS 2.0"

Mapa „KZS 2020” to zakrojony na szeroką skalę projekt będący kontynuacją mapy Kaszubskie Żelazne Szlaki (KZS) której historia sięga roku 2004 gdy występowała pod nazwą GGKB (Gdynia Główna – Kościerzyna – Bąk).
Pierwotnie mapa miała obejmować północny odcinek linii kolejowej 201 (Nowa Wieś Wielka – Gdynia Port Centralny) na odcinku Gdynia Główna – Bąk którego autorem był Voytas. Z czasem pojawiły się kolejne odcinki takie jak linia kolejowa 211 (Chojnice – Kościerzyna) na całej długości, linia kolejowa 214 (Somonino – Kartuzy) na całej długości i linia kolejowa 215 (Laskowice Pom. – Bąk) na odcinku Bąk – Śliwice. Autorem powyższych odcinków był Magnus który również dobudował odcinek linii kolejowej 201 z Bąka do Wierzchucina. Tak rozbudowana mapa GGKB zmieniła nazwę na KZS gdyż nie dotyczyła tylko trasy z punktu A do punktu B ale swoim zasięgiem objęła znaczne tereny kaszub i borów tucholskich.
Za kontynuację projektu odpowiedzialne jest trio w składzie RBach, adsmstan i ja. Naszym celem w pierwszej kolejności jest dobudowanie fragmentu linii kolejowej 201 na odcinku Wierzchucin – Nowa Wieś Wielka oraz linii kolejowej 131 na odcinku Maksymilianowo – Bydgoszcz Główna- Nowa Wieś Wielka. Dzięki temu możliwe będzie stworzenie sesji w której prowadzimy pociąg osobowy w pełnej relacji Bydgoszcz – Kościerzyna – Gdynia bądź odwrotnej.Kolejnymi odcinkami które planujemy wybudować to fragment linii kolejowej 203 na odcinku Chojnice – Czersk i (w późniejszym terminie) fragment linii 208 na odcinku Wierzchucin – Chojnice. Przy założeniu że uda nam się wybudować wymienione wyżej odcinki to powstałaby największa mapa realna której łączna długość wynosiła by 419 kilometrów plus dodatkowe kilometry „rozbiegowe” za każdą stacją końcową w każdym kierunku co powinno dać w sumie około 500 kilometrów mapy realnej.
Nieskromnie dodam jeszcze że chodzi mi po głowie pomysł dobudowania dodatkowych kilometrów po zakończeniu prac nad powyższymi ?? Mam na myśli linię kolejową 210 na odcinku Chojnice – Szczecinek (62 kilometry) co przełożyłoby się na sesję liczącą 92 kilometry, trwającą dwie godziny z minutami i przebiegająca w 2/3 długości po szlakach dwutorowych. Ale to takie ciche marzenia na kiedyś.
Stan na dzień dzisiejszy wygląda w sposób następujący:

– kolor zielony oznacza odcinki istniejące,
– kolor żółty odcinki w budowie w pierwszej kolejności,
– kolor pomarańczowy odcinek planowany w pierwszej kolejności,
– kolor niebieski to planowany odcinek do wybudowania jako opcja dodatkowa,

Poza budową nowych odcinków modernizację przejdą odcinki już istniejące. Będzie to głównie korekta otoczenia stacji i kilku odcinków szlakowych. Mapa jest budowana na zerowej wysokości (skutek decyzji z czasów budowy GGKB) z kilkoma wyjątkami. Budujemy na najnowszej wersji gry to jest Trainz 2019 build 10024 z wykorzystaniem plansz basemap.

Gameplay

Poniżej znajdziecie nagrania z jazdy kabinowej wykonane zarówno na istniejących odcinkach jak i na nowo wybudowanych. Docelowo pojawić się mają nagrania przedstawiające cały odcinek Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz oraz Śliwice – Bąk. Nagrania ze względu na dość znaczny rozmiar będą publikowane w częściach i będą obejmowały odcinki pomiędzy stacjami – dla przykładu Kościerzyna – Olpuch Wdzydze, Bąk – Lipowa Tucholska etc.
Na początku zapraszam do obejrzenia nieco już archiwalnego nagrania z odcinka Olpuch Wdzydze – Bąk nagranego w lipcu. Na nagraniu znajdziecie kilka błędów – takich jak niepoprawne wskazanie zwrotnicy zaraz na początku nagrania – które zostały już wyeliminowane. Prócz tego na odcinku nie zostały wymienione dodatki takie jak nastawnie, dworzec w Bąku czy rampa z zadaszeniem również w Bąku. Obecnie dedykowane dodatki znajdują się we właściwych miejscach. Kolejne nagrania będą z aktualnej wersji mapy.

Kolejne nagranie przedstawia odcinek Olpuch Wdzydze – Wojtal z wyeliminowanymi błędami w Olpuchu Wdzydze oraz z bugiem na szlaku (drewniana płyta przejazdowa). Obie nastawnie z Wdzydz, Bąka i Wojtala są na swoich miejscach. Podobnie jak dworzec Bąk, rampa z Bąka czy WC. Odcinek Olpuch Wdzydze – Bąk przejdzie gruntowną przebudowę po zakończeniu prac na odcinku Wierzchucin – Maksymilianowo/Bydgoszcz. Ukształtowanie terenu oraz układ torowy w stopniu znikomym odzwierciedlają stan faktyczny.

Przenosimy się na linię kolejową 215 na odcinek Karsin – Bąk. Nagranie z kabiny SM42. Ten odcinek również przejdzie drobną modernizację otoczenia po zakończeniu obecnie trwających prac.