Czasy świetności stacja w Bąku ma za sobą od prawie ćwierćwiecza. Obecnie przez stację kursują wyłącznie pociągi towarowe i to w niezbyt sporej ilości. Ostatnie dwie całoroczne pary pociągów pasażerskich zakończyły kursowanie wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy w dniu 08.12.2012 (SRJP 2011/2012). Ostatni całoroczny pociąg w relacji Czersk – Kościerzyna odjechał w dniu 08.12.2012 o godzinie 16:40.
Ale kiedyś było inaczej. Jeszcze pod koniec ostatniej dekady ubiegłego wieku można było z Bąka dojechać bezpośrednio do Gdyni, Bydgoszczy czy Laskowic Pomorskich. Kilka lat wcześniej istniała nieco egzotyczna relacja Bąk – Wierzchucin – Grudziądz/Jabłonowo Pomorskie. Takich nietypowych relacji było sporo choć większość z nich utrzymywała się raczej przez krótki czas. Były to między innymi: Ocypel – Gdynia, Szlachta – Kościerzyna, Czersk – Somonino, Bąk – Kościerzyna czy Bąk – Gdynia z wagonami 1 i 2 klasy. Wariantów tych połączeń było kilka, ale najciekawsza wydaje się być relacja Chojnice – Kościerzyna przez Tucholę, Wierzchucin, Laskowice Pomorskie, Szlachtę, Czersk, Bąk.
Przez wiele lat przez stację w Bąku przejeżdżały (bez zatrzymywania się) sezonowe pociągi dalekobieżne z południa kraju do nadmorskich miejscowości turystycznych takich jak Łeba (przez Kartuzy) czy Hel. Ostatni tego typu pociąg przejechał przez Bąk bez zatrzymywania się w dniu 02.09.1991 i był to pociąg w relacji Ustka/Łeba – Łódź Kaliska. Kilka miesięcy wcześniej, dokładnie 01.06.1991 roku odjechał ostatni pociąg relacji Gdynia – Wrocław również bez zatrzymywania się w Bąku (minutowy postój w Kościerzynie). Na kolejny sezonowy pociąg stacja w Bąku musiała poczekać piętnaście lat do 2016 roku…
Poniżej przedstawiam tabele 429 (438) oraz 440 z roczników, którymi dysponuję fizycznie w formie drukowanej. Całość podzieliłem na trzy części, pierwsza – historyczna – obejmuje trzy roczniki z lat 50-tych, druga część obejmuje wszystkie roczniki od 1973/1974 do 1999/2000 a trzecia od 2000/2001 do 2011/2012, czyli do ostatniego wydania drukowanego.
Część I – historyczna
Część II
Część III
Ostatni rok dwudziestego wieku nie był najlepszym czasem zarówno dla kolei w kraju jak i dla stacji w Bąku. W dniu 03.04.2000 a więc jeszcze przed wejściem w życie nowego rozkładu jazdy (SRJP 2000/2001 – 28.05.2000 – 09.06.2001) decyzją ówczesnego dyrektora generalnego PKP Krzysztofa Celińskiego ograniczono przewozy na niespotykaną dotąd skalę – z dnia na dzień zawieszono przewozy na 1028 kilometrach linii kolejowych. Skutki tej swoistej „reformy przez likwidację” nie ominęły stacji w Bąku gdzie pozostawiono zaledwie dwie pary w relacji Kościerzyna – Wierzchucin oraz dwie pary w relacji Kościerzyna – Czersk (obie relacje z oznaczeniem Ⓖ – kursuje do odwołania) które wkrótce skrócono do relacji Bąk – Czersk, następnie dwa razy je zawieszano by koniec końców połączyć obie relacje w jedną – poranny kurs z Kościerzyny do Wierzchucina był wytrasowany przez Wojtal natomiast w kierunku przeciwnym przez Czersk. Popołudniowy kurs z Kościerzyny do Wierzchucina był wytrasowany przez Czersk a w kierunku przeciwnym przez Wojtal. Taki stan rzeczy utrzymywał się do dnia 12.12.2009 kiedy realizację przewozów na odcinku Kościerzyna – Wierzchucin zakończyła spółka Przewozy Regionalne (kilka dni wcześniej 08.12.2009 dokonano zmiany nazwy spółki usuwając skrótowiec PKP). Od dnia 13.12.2009 za realizację przewozów na odcinku Kościerzyna – Wierzchucin była spółka Arriva PCC której pociągi były trasowane tylko przez Czersk za wyjątkiem weekendowych połączeń z Bydgoszczy do Gdańska które występowało pod nazwą „Arriva Express” i było trasowane przez Wojtal.
Arriva PCC a od 25.06.2010 Arriva RP realizowała przewozy na odcinku Kościerzyna – Czersk – Wierzchucin przez dwa lata (SRJP 2009/2010 i 2010/2011). W tym okresie w wybrane dni weekendowe funkcjonowało bezpośrednie połączenie w relacji Kościerzyna – Bydgoszcz a także Kościerzyna – Laskowice Pomorskie. Od dnia 11.12.2011 (SRJP 2011/2012) przewozy w skróconej względem lat poprzednich relacji Kościerzyna – Czersk ponownie realizowała spółka Przewozy Regionalne. Taki stan rzeczy miał miejsce tylko przez rok do dnia 08.12.2012. Tego dnia o godzinie 16:40 jak już wspomniano odjechał ostatni całoroczny pociąg w relacji Czersk – Kościerzyna.
Wznowienie przewozów pasażerskich kursujących przez Bąk miało charakter sezonowy. W sezonie letnim w 2016 roku (SRJP 2015/2016) kursował bez zatrzymywania się na stacji pociąg TLK Gemini (Rzeszów – Hel) spółki PKP Intercity. Był to pierwszy pociąg dalekobieżny po 15 letniej przerwie. Niestety połączenie to nie przetrwało próby czasu i funkcjonowało tylko przez jeden sezon. Również od roku 2016 uruchamiane są okolicznościowe pociągi realizowane przez Turystykę Kolejową „TURKOL”. W dziale Galeria można znaleźć kilka filmów wraz z opisem z tych przejazdów.
W sezonie letnim w roku 2018 (SRJP 2017/2018) spółka Arriva RP wraz ze spółką PKP SKM Trójmiasto i przy współpracy lokalnych samorządów uruchomiła połączenie w relacji Kościerzyna – Bydgoszcz (przez Czersk) które było skomunikowane z pociągami z/do Gdyni. Połączenie to było realizowane w dniach 23.06.2018 – 30.09.2018 i choć było dość mocno reklamowane to również okazało się niezbyt trwałe i kursowało przez jeden sezon.
Podczas kolejnego sezonu letniego w 2019 roku (SRJP 2018/2019) na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego uruchomione zostały dwie weekendowe pary pociągów w relacji Kościerzyna – Czersk – Chojnice które były skomunikowane w Kościerzynie z pociągami z/do Gdyni. Połączenia te uruchomiono kosztem połączeń Kościerzyna – Chojnice przez Lipusz i Brusy. W dalszym ciągu zachowana została relacja Kościerzyna – Chojnice ale przy jednoczesnym wykluczeniu mieszkańców miast i wiosek przez które przebiega linia kolejowa 211 (Kościerzyna – Chojnice). Było to równocześnie ostatnie sezonowe połączenie przez stację w Bąku.
W kolejnych sezonach letnich to jest 2020 (SRJP 2019/2020), 2021 (SRJP 2020/2021) nie uruchamiano sezonowych połączeń jako powód podając stan pandemii COVID-19 i ograniczone możliwości swobodnego przemieszczania się. Po zakończeniu stanu pandemii (SRJP 2021/2022) nie powrócono do idei uruchamiania sezonowych połączeń jako powód podając niskie zainteresowanie podróżnych oraz bieżącą sytuacją gospodarczą.