Rozkłady jazdy

Czasy świetności stacja w Bąku ma za sobą od 20 lat. W obecnej chwili (sierpień 2020) przez stację kursują niezbyt liczne pociągi towarowe. Ostatnie dwie całoroczne pary w relacji Kościerzyna – Czersk przestały kursować wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy w dniu 08.12.2012 (SRJP 2011/2012).

Jeszcze pod koniec lat 90 ubiegłego wieku wsiadając do pociągu w Bąku można było bezpośrednio dojechać do Gdyni, Bydgoszczy czy Laskowic Pomorskich. Nieco wcześniej istniały nieco egzotyczne połączenia relacji Bąk – Grudziądz (jeszcze wcześniej Bąk – Jabłonowo Pomorskie – obie relacje trasowane przez Wierzchucin).

Poniżej przedstawiam tabele SRJP 429 oraz 440 z lat 1989/1990 do 2011/2012. Całość została podzielona na dwie części, pierwsza obejmuje okres od obowiązywania SRJP 1989/1990 do 1999/2000, natomiast druga od 2000/2001 do 2011/2012.

W dniu 03.04.2000 decyzją ówczesnego dyrektora PKP SA Krzysztofa Celińskiego ograniczono przewozy pasażerskie na niespotykaną dotąd skalę. Z dnia na dzień przestały kursować pociągi na 1028 km linii kolejowych. Skutki tej “reformy” odczuła także stacja w Bąku gdzie pozostawiono zaledwie dwie pary w relacji Kościerzyna – Wierzchucin oraz Kościerzyna – Czersk które po kilku latach skrócono do Bąk – Czersk, następnie dwa razy zawieszano by finalnie połączyć obie relacje w jedną – poranny kurs z Kościerzyny był trasowany przez Wojtal natomiast do Kościerzyny przez Czersk. Popołudniowy kurs z Kościerzyny był trasowany przez Czersk a do Kościerzyny przez Wojtal. Stan ten utrzymywał się do 12.12.2009 kiedy to realizację przewozów zakończyła spółka PKP Przewozy Regionalne. Od dnia 13.12.2009 (SRJP 2009/2010) przewozy na tym odcinku były realizowane przez spółkę Arriva PCC której pociągi były trasowane przez Czersk za wyjątkiem weekendowych połączeń Arriva Express z Bydgoszczy do Gdańska które były trasowane przez Wojtal.

Arriva PCC (następnie Arriva RP) realizowała przewozy na odcinku Kościerzyna – Wierzchucin (wybrane dni weekendowe do Bydgoszczy, istniała też relacja bezpośrednia do Laskowic Pomorskich przez Czersk) przez dwa lata (SRJP 2009/2010 i 2010/2011). Od dnia 11.12.2011 przewozy na odcinku Kościerzyna – Czersk ponownie realizowała spółka Przewozy Regionalne (już jako spółka samorządowa, bez PKP w nazwie). Sytuacja ta miała miejsce tylko przez rok do końca obowiązywania rocznego rozkładu jazdy. W dniu 08.12.2012 odjechał ostatni całoroczny pociąg relacji Kościerzyna – Czersk.

Ponowne pojawienie się w Bąku pociągów pasażerskich miało charakter sezonowy bądź też okazjonalny. W sezonie letnim 2016 roku (SRJP 2015/2016) przez Bąk kursował (bez postoju) pociąg TLK Gemini (Rzeszów – Hel) spółki PKP Intercity. Na odcinku Bydgoszcz – Gdynia pociąg ten był trasowany przez Laskowice Pomorskie, Czersk, Bąk i Kościerzynę. Od roku 2016 przez Bąk mają też miejsce przejazdy okolicznościowe realizowane przez TURKOL. Przejazdy te trasowane są zarówno przez Czersk jak i Wojtal. Filmy z dwóch takich przejazdów można znaleźć w galerii.

W sezonie 2018 roku (SRJP 2017/2018) spółka Arriva RP wraz ze spółką SKM Trójmiasto (obecny przewoźnik na trasie Gdynia – Kościerzyna) i przy współpracy lokalnych samorządów uruchomiła wakacyjne połączenie Kościerzyna – Bydgoszcz (trasowane przez Czersk) które było w Kościerzynie skomunikowane z pociągami z/do Gdyni. Połączenie to było realizowane w dniach 23.06.2018 – 30.09.2018.

W sezonie 2019 roku na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego od 6 lipca do 31 sierpnia spółka PolRegio uruchamiała dwie pary w relacji Kościerzyna – Bąk – Czersk – Chojnice.

W sezonie 2020 roku z powodów epidemicznych nie uruchomiono wakacyjnych połączeń pasażerskich przez Bąk.