Rozkłady jazdy

Swoje najlepsze lata stacja w Bąku ma już dawno za sobą. Ostatnie dwie całoroczne pary w relacji Kościerzyna – Bąk – Czersk zakończyły kursowanie wraz ze zmianą rocznego rozkładu jazdy w dniu 8 grudnia 2012 (SRJP 2011/212). Obecnie przez stację prowadzony jest – niezbyt liczny zresztą – tylko ruch pociągów towarowych.

Do końca lat 90 ubiegłego wieku wsiadając do pociągu w Bąku można było pojechać bezpośrednio do Gdyni, Bydgoszczy czy Laskowic Pomorskich. Nieco wcześniej istniało bezpośrednie połączenie z Grudziądzem i – jeszcze kilka lat wstecz – Jabłonowem Pomorskim. Pociągi do Grudziądza/Jabłonowa Pomorskiego były wytrasowane przez Wierzchucin.

Obowiązujący przez kilkadziesiąt lat (z drobnymi korektami) rozkład jazdy na liniach kolejowych 201 oraz 215 ostatecznie uformował się podczas obowiązywania rocznego rozkładu jazdy 1951 LATO (20.05.1951 – 06.10.1951) przy czym linia kolejowa 215 otrzymała tabelę 429 dopiero dekadę później od SRJP 1962 LATO (27.05.1962 – 29.09.1962). Przez kolejne 49 lat podstawę ruchu pasażerskiego wyznaczały trzy pary w relacji Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz, jedno połączenie Kościerzyna – Bydgoszcz (odjazd zazwyczaj 2:50 z Kościerzyny), trzy bądź cztery pary w relacji Bąk – Czersk – Laskowice Pomorskie oraz szereg innych połączeń o charakterze lokalnym takich jak bezpośrednie połączenia Kościerzyna – Czersk/Szlachta/Laskowice Pomorskie, Ocypel/Śliwice – Kościerzyna/Gdynia czy krótkie Bąk – Czersk.

Ostatni pociąg pośpieszny przejechał przez Bąk (bez zatrzymywania się) w dniu 2 września 1991 roku (SRJP 1991/1992). Był to sezonowy pociąg relacji Ustka/Łeba – Łódź Kaliska wytrasowany przez Lębork, Kartuzy, Somonino, Kościerzynę i Bydgoszcz.

Poniżej przedstawiam tabele SRJP 429 oraz 440 z roczników 1973/1974, 1981/1982, 1982/1983 i dalej ciągiem od 1984/1985 do 2011/2012. Całość została podzielona na dwie części, pierwsza obejmuje okres obowiązywania SRJP do 1999/2000, natomiast druga od 2000/2001 do 2011/2012.

W dniu 03.04.2000 decyzją ówczesnego dyrektora PKP SA Krzysztofa Celińskiego ograniczono przewozy pasażerskie na niespotykaną dotąd skalę. Z dnia na dzień przestały kursować pociągi na 1028 km linii kolejowych. Skutki tej „reformy” odczuła także stacja w Bąku gdzie pozostawiono zaledwie dwie pary w relacji Kościerzyna – Wierzchucin oraz Kościerzyna – Czersk które po kilku latach skrócono do Bąk – Czersk, następnie dwa razy zawieszano by finalnie połączyć obie relacje w jedną – poranny kurs z Kościerzyny był trasowany przez Wojtal natomiast do Kościerzyny przez Czersk. Popołudniowy kurs z Kościerzyny był trasowany przez Czersk a do Kościerzyny przez Wojtal. Stan ten utrzymywał się do 12.12.2009 kiedy to realizację przewozów zakończyła spółka PKP Przewozy Regionalne. Od dnia 13.12.2009 (SRJP 2009/2010) przewozy na tym odcinku były realizowane przez spółkę Arriva PCC której pociągi były trasowane przez Czersk za wyjątkiem weekendowych połączeń Arriva Express z Bydgoszczy do Gdańska które były trasowane przez Wojtal.

Arriva PCC (następnie Arriva RP) realizowała przewozy na odcinku Kościerzyna – Wierzchucin (wybrane dni weekendowe do Bydgoszczy, istniała też relacja bezpośrednia do Laskowic Pomorskich przez Czersk) przez dwa lata (SRJP 2009/2010 i 2010/2011). Od dnia 11.12.2011 przewozy na odcinku Kościerzyna – Czersk ponownie realizowała spółka Przewozy Regionalne (już jako spółka samorządowa, bez PKP w nazwie). Sytuacja ta miała miejsce tylko przez rok do końca obowiązywania rocznego rozkładu jazdy. W dniu 08.12.2012 odjechał ostatni całoroczny pociąg relacji Kościerzyna – Czersk.

Ponowne pojawienie się w Bąku pociągów pasażerskich miało charakter sezonowy bądź też okazjonalny. W sezonie letnim 2016 roku (SRJP 2015/2016) przez Bąk kursował (bez postoju) pociąg TLK Gemini (Rzeszów – Hel) spółki PKP Intercity. Na odcinku Bydgoszcz – Gdynia pociąg ten był trasowany przez Laskowice Pomorskie, Czersk, Bąk i Kościerzynę. Od roku 2016 przez Bąk mają też miejsce przejazdy okolicznościowe realizowane przez TURKOL. Przejazdy te trasowane są zarówno przez Czersk jak i Wojtal. Filmy z dwóch takich przejazdów można znaleźć w galerii.

W sezonie 2018 roku (SRJP 2017/2018) spółka Arriva RP wraz ze spółką SKM Trójmiasto (obecny przewoźnik na trasie Gdynia – Kościerzyna) i przy współpracy lokalnych samorządów uruchomiła wakacyjne połączenie Kościerzyna – Bydgoszcz (trasowane przez Czersk) które było w Kościerzynie skomunikowane z pociągami z/do Gdyni. Połączenie to było realizowane w dniach 23.06.2018 – 30.09.2018.

W sezonie 2019 roku na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego od 6 lipca do 31 sierpnia spółka PolRegio uruchamiała dwie pary w relacji Kościerzyna – Bąk – Czersk – Chojnice.

W sezonie 2020 roku z powodów epidemicznych nie uruchomiono wakacyjnych połączeń pasażerskich przez Bąk.

W roku 2021 w sezonie letnim nie uruchomiono wakacyjnych połączeń przez Bąk.